سقوط تابلوهاي« اوج»

روزهاي پاييز سال 92، تبليغاتي بر بيلبوردهاي تهران نشست كه نگاه خيلي ها را به خود جلب كرد. «صداقت آمريكايي»، عنواني بود كه ناگهان به طور گسترده در نقاط مختلف شهر و همزمان با مذاكرات هسته اي اكران شد و حواشي بسياري را به همراه داشت. در تعدادی از این مجموعه تابلوها ،طرف ایرانی و آمریکایی مذاکره کننده در دو طرف میز مذاکره نشان داده شده بودند؛ با این تفاوت که طرف آمریکایی بر خلاف ظاهر دیپلماتیک خود در روی میز، اسلحه ای به سمت طرف ایرانی نشانه گرفته بود. در برخی از این تابلوها نیز طرف آمریکایی مذاکره کننده همراه خود و در کنار میز، سگ وحشی و کیف تجهیزات نظامی در اختیار داشت.در طرح دیگری از مجموعه تابلوهای صداقت آمریکایی نيز دست مذاکره کننده در مقابل دست دراز شده طرف ایرانی با دست یک موجود اهریمنی به استقبال طرف مذاکره کننده ایرانی که دست صداقت به طرفش دراز کرده، می رفت تا نگاه‌هاي بسياري در داخل و البته خارج از كشور به آن‌ها جلب شود.
شهرداري، مقصر نخست
نمايش اين تابلوها، درمرحله نخست پيكان انتقادات را به سمت شهرداري تهران و محمد باقر قاليباف، شهردار وقت تهران نشانه گرفت كه متولي اصلي تابلوهاي تبليغاتي تهران بود. تضادهاي سياسي شهرداري تهران و دولت در سال 92 و انتقادهايي كه گاهي شهردار وقت تهران از مذاكرات هسته اي كرده بود، ظن ها درباره نقش شهرداري تهران در اكران عمومي زير سوال بردن مذاكرات هسته‌اي را بيشتر كرد اما سپس مشخص شد كه اين تابلوها در اختيار موسسه اي فرهنگي با نام« اوج» است. سازمان هنری رسانه‌ای اوج، موسسه‌ای غیردولتی است که رسما از بهار سال ۱۳۹۰ فعالیت هنری و رسانه‌ای خود را آغاز کرده و بنا به گفته احسان محمد حسنی، مدیرعامل اين موسسه، تبليغات پر سر و صداي صداقت آمريكايي بر اساس توافقي كه با شهرداري صورت گرفته بود، به نمايش درآمد.آن زمان ، خبرگزاري مهر گزارشي درباره تابلوهاي صداقت آمريكايي داد و در آن به نقل از مديرعامل اوج، مطرح شد كه «طرح‌های صداقت آمریکایی از جمله طرح های قبلی دوستان ما در خانه طراحان انقلاب اسلامی است. این طرح‌ها با محوریت مباحث مقاومت، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی طراحی شد و در سطح شهر، فضای مجازی و استان های مختلف کشور به نمایش درآمد. طرح‌های مربوط به ۱۷ هزار شهید ترور، طرح های شعار «جنگ، کار تا پیروزی» و «ادامه دارند هنوز...» از جمله این طرح‌ها بود که دوستان ما در خانه طراحان گرافیک طراحی کردند و با حمایت سازمان هنری- رسانه ای اوج در این زمینه اقدام به تبلیغات شهری شد که با استقبال عمومی نیز مواجه شد». وي گفته بود كه طراحی آثار صداقت آمریکایی، مربوط به اسفند سال گذشته (91) می‌شود که پایان کار دولت دهم بود و همان زمان بحث‌های مذاکره با آمریکا مطرح شده بود و این طرح‌ها نیز به این مناسبت طراحی و آماده شد اما با فروکش کردن این مباحث، این طرح‌ها را برای استفاده به مناسبت ۱۳آبان نگه داشتیم و بنابراین این آثار هیچ ارتباطی به دولت یازدهم نداشت. همه دوستان ما در سازمان هنری- رسانه‌ای اوج و هنرمندان این مجموعه از روند مذاکرات دولتمردان جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و طرح‌های صداقت آمریکایی به معنای مخالفت با مذاکرات دولتمردان ایران با آمریکا نیست.او گفته كه این طرح‌ها با هماهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح شهر نصب شده است که در چهارچوب توافقات بین سازمان هنری – رسانه‌ای اوج و سازمان زیباسازی شهرداری تهران بوده است. سازمان زیباسازی دو نماینده برای تایید این طرح‌ها داشت که یکی از این دو نماینده، سه هفته پیش به یکی از دستگاه های دولتی مامور شد و رفت اما نماینده دیگر این سازمان، طرح‌های صداقت آمریکایی را بررسی و تایید کرد و بنابراین این آثار درچهارچوب تفاهم‌نامه میان سازمان هنری- رسانه‌ای اوج و سازمان زیباسازی مسیر تصویب را طی کردند. من احساس دوستان‌مان در شهرداری تهران را درک می‌کنم چرا که تلقی آن‌ها این بود که تبلیغات شهری صداقت آمریکایی ممکن است منجر به سوء تفاهم دولتمردان نسبت به شهرداری تهران شود و این تصور به وجود آید که شاید شهرداری می‌خواهد اقدامات و روند مذاکرات دولت را زیر سوال ببرد، در حالی که شهرداری تهران در طراحی این آثار نقشی نداشت و طبیعی است که این اقدام با طراحی آن‌ها پیش نرفته است».
اعتراض شوراي شهر


با اين حال، محمد مهدی تندگویان ، عضو دوره چهارم شوراي شهر تهران در باره تبليغات اكران شده گفت كه «سازمان زیباسازی شهرداری تهران باید مسئولیت نصب این بیلبوردها را بر عهده بگیرد. هر چند ظاهرا آقای پیرهادی (عضو شورا و فرمانده بسیج شهرداری) گفته كه این کار با هماهنگی بسیج شهرداری انجام شده ولی شهرداری می‌گوید از این کار اطلاعی ندارد».نایب ريیس وقت کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر گفته بود: به همین دلیل از مسئولان شهرداری خواسته‌ایم در صحن شورا حاضر شوند و توضیح دهند. همگان می‌دانند بدون نظارت سازمان زیباسازی شهر تهران کوچک‌ترین تابلویی نصب نمی شود و اینکه به رسانه ها می‌گویند ما از نصب این تابلوها خبر نداشته ایم، توضیح مناسبی نیست. گفتن اینکه در جریان نبودیم برای این سازمان خوب نیست. به نظر می رسد این اتفاق با نظارت برخی مدیران انجام شده باشد و چون مضمون این تابلوها مغایرت با سیاست‌های نظام و کشور است، باید شهرداری پاسخگو باشد؛لذا از آقایان شهرداری خواسته ایم یکشنبه در شورا توضیح دهند».
مجوزي كه لغو شد
به هر روي، بعد از انتقادهاي زيادي كه به اين تابلوها شد، در همان پاييز 92 اكران طرح ها پايان يافت اما ماه‌ها بعد نيز در زمان هاي مختلف، تبليغاتي در انتقاد از سياست‌هاي خارجي دولت روي تابلوهاي در اختيار اين سازمان قرار گرفت و هر بار نيز منتقداني به اعتراض در اكران اين تبليغات لب مي‌گشودند. با اين حال و در چند ماه گذشته، ديگر خبري از تبليغات سياسي- انتقادي بر تابلوهاي شهر تهران نشد و صرفا تبليغاتي با مضامين فرهنگي و مذهبي روي آن‌ها اكران شد تا اينكه ديروز از قول مديرعامل جديد سازمان زيباسازي شهر تهران اعلام شد كه «ديگر هيچ بيلبوردي در تملك موسسه اوج و سپاه نيست». اين خبر در اندازه همين يك خط بود و بدون هيچ توضيح ديگري درباره آن در فضاي مجازي منتشر نشد تا اينكه «قانون» در گفت وگو با مديرعامل سازمان زيباسازي، از جزييات آن مطلع شد. برزين ضرغامي، مديرعامل تازه منصوب شده نجفي در سازمان زيباسازي با اشاره به اينكه موضوع پس گرفتن تابلوها در اختيار موسسه اوج، ربطي به دوره فعلي مديريت شهري ندارد، گفت: چند روز قبل خانم خبرنگاري در شوراي شهر درباره تابلوهاي اين موسسه از من سوال كرد كه اظهارنظر كوتاهي درباره آن داشتم و و اكنون خبر كوتاه منتشر شده ، ابهام بر انگيز است و بايد توجه كرد كه در دوره فعلي مديريت شهري، تصميمي درباره دراختيار بودن تابلوها براي موسسه موج گرفته نشده است. وي تاكيد كرد: مجوز بهره برداري از اين تابلوها، در دوره قبلي مديريت شهري داده شده و در همان دوره نيز لغو شده است. بنابراين در ماه‌هاي اخير، تصميمي از سوي مديريت فعلي شهرداري در اين باره گرفته نشده است. مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با اشاره به اينكه اكثر تابلوهاي تبليغاتي شهر تهران در اختياري شهرداري است، اظهارداشت: البته تعدادي از تابلوها نيز كه شمارشان كم نيست، در اختيار برخي نهادها همچون موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره) يا بنياد شهيد است. برخي سازمان‌ها نيز از قبل مجوز نصب تابلو در داخل محوطه سازماني براي تبليغات سازمان خود گرفته بودند كه آن‌ها نيز فعال هستند. وي با بيان اينكه به دنبال ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي شهري هستيم، افزود: تعداد زيادي از تابلوهاي شهري هم اكنون به فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي مي‌پردازند.